Vår digitaliserte hverdag blir spennende - og lønnsom!
Referat fra klubbmøte 31. juli 2023
Vår klubb er heldig. Vi har nemlig så mange ressurser å trekke på
når sommerprogrammet skal legges. Også når det glipper i innspurten til et
møte, som at påtenkt foredragsholder plutselig må melde avbud. Da snur
programkomiteen bare på hælen og hanker inn en ny kanon. Så også denne gang da
Tom Staavi, informasjonsdirektør i Finans Norge, med gyldig grunn måtte melde
pass. På kort varsel stilte Idar Kreutzer, direktør i NHO hvor han arbeider med prosesser
knyttet til internasjonalt arbeid, digitalisering og bærekraftig utvikling, for
- som han sa - å ha en samtale med oss om et i utgangspunktet trivielt tema,
nemlig digitalisering. Gjesp! tenkte vi, men det varte bare to sekunder, for
hva kunne hr. Kreutzer fortelle? Jo, at gjennom det kryptiske DSOP kunne Norge
AS over en tiårsperiode spare inn 50 milliarder norske kroner ved at
utvalgte offentlige og private aktører systematisk samarbeider på tvers. Hva er
det nå han prøver å innbille oss? La oss se på hva som skjuler seg bak de fire
bokstavene.
For sju år siden innledet Skatteetaten,
Brønnøysundregistrene og finansnæringen et samarbeid som fikk navnet Digital
Samhandling Offentlig Privat (DSOP). Her samarbeider partene om å digitalisere
og effektivisere viktige prosesser i samfunnet, som vil skape store verdier og
spare aktørene for mye tid og penger. Samtidig vil samarbeidet skape vekst og
bidra til den videre digitaliseringen av Norge.
Det første
de kastet seg over var forenkling av søknadsprosessen for å få boliglån.
Tidligere ba bankene kundene skaffe til veie kopi av selvangivelsen og et par
lønnsslipper for å dokumentere at de var i stand til å betjene lånet de søkte
om. Etter noen runder mellom finansnæringen og skatteetaten fant man en metode
for å bruke lagret data i låneprosessen ved rett og slett la lånesøker samtykke
i at denne informasjonsutvekslingen kunne skje. Bankene innhenter med kundens
samtykke de opplysninger de trenger om kundens inntekts- og formuesforhold direkte
fra skatteetaten - digitalt. Og vips var den analoge løsningen med papirkopier
etc. en saga blott. Tid er penger, som vi har hørt sagt mange ganger. Denne
prosessen, som er mulig med kundens samtykke og legitimering ved bruk av BankID,
fungerer aldeles utmerket og vil over en tiårsperiode ha spart aktørene for NOK
14 mrd.
Flere
aktører har meldt seg på. Av årsrapporten for 2022 leser jeg at foruten de tre
nevnte finner vi nå også disse: NAV, Politiet, Kartverket og Digitaliseringsdirektoratet.
I tillegg kommer aktører
som enten er i dialog med DSOP eller involvert i DSOP-aktiviteter. Disse er: Domstolsadministrasjonen,
Lånekassen, Statens vegvesen, Eiendom Norge, Statens sivilrettsforvaltning,
Finans Norge Forsikringsdrift og Finanstilsynet. En rask titt på årsrapporten
viser at f eks digital samhandling ved
eiendomshandel har samme potensial for innsparing som SBL (samtykkebasert lånesøknad)
dvs. NOK 14 mrd. Digital løsning for dødsbo har et innsparingspotensial på
nærmere 8 mrd kroner, mens Data for ajourhold av obligatorisk tjenestepensjon i
privat sektor har et potensial på nærmere 7 mrd kroner. Summen av smått og
stort som enten er gjennomført, igangsatt eller planlagt beløper seg altså til
NOK 50 mrd over en tiårsperiode dersom løsningene utnyttes fullt ut.
Hva skyldes denne utrolige statistikken? Kreutzer serverte
følgende postulat: "På vårt beste er vi i Norge løsningsorienterte, pragmatiske
og kunnskapsbaserte, og vi er flinke til å samarbeide". Derfor
passer denne typen samarbeid som hånd i hanske for oss nordmenn som er mest
opptatt av at ting funker. Og resultatene som er oppnådd har fått
internasjonal oppmerksomhet. Mange har forsøkt lignende både vest i havet og
nedover i Europa, men de ligger langt etter.
Da koronaepidemien slo inn over Norge i 2020 var det en
reell risiko for at all økonomisk virksomhet ville stoppe opp. Derfor inviterte
regjeringen næringslivet til å komme med forslag til en kompensasjonsordning
som var enkel og rimelig rettferdig. Ved å benytte DSOP-metoden klarte man å
stable på bena en ordning i løpet av tre uker. Og det ble lovet at den skulle
kunne fungere forutsatt at Stortinget ikke lagde regler som var for
kompliserte. Poenget var nemlig tidsfaktoren. Hvis bedriftene måtte vente tre
måneder på kompensasjon, ville mange av dem være konkurs. Den foreslåtte
ordningen kunne nærmeste garantere penger på konto i løpet av tre dager etter
at grunnlaget for søknaden var dokumentert og godkjent. Det var Skatteetaten, Bits (Bank- og
finansnæringens infrastrukturselskap) og DnB som sammen med Finans Norge stod
for utviklingen.
I dialog med salen fikk Kreutzer sin funksjonspåstand
bekreftet både av regnskapsfører Åse og av hotelldriver Oddvar. Sistnevnte
mente å huske at han hadde penger på konto dagen etter at søknaden var sendt
inn.
Kreutzer avsluttet sin såkalte samtale med å invitere til
spørsmål og kommentarer. Og de kom i rikt monn. Vi var også innom tema
helsevesenet og hvorfor det ikke er en del av DSOP. Kreutzer sa at de gjerne
skulle tatt helse inn i arbeidet, men at det på det området er for mange lerreter
å bleke mht innarbeidede arbeidsmetoder og rutiner som det nok vil ta enda noen
år å endre. Men det er utvilsomt store gevinster å hente på digitalisering og
utveksling av helsedata, om man får anledning til å drive dette arbeidet på
samme måten, dvs. samtykkebaserte digitale løsninger.
Kreutzers levende og forståelige språk bidro til at
forsamlingen fikk full valuta for sitt besøk i klubben denne siste dagen i
juli. For dere som tenker; søren at jeg gikk glipp av dette, kan vi tilby lenken
nedenfor. Det er bryet verdt å ta en titt! God lesing.
https://www.finansnorge.no/siteassets/dokumenter/brosjyrer-og-publikasjoner/dsop-aktivitetsrapport-2022.pdf
Skrevet av Johan Songe
1. august 2023