Valgets kval - rekruttering i et nøtteskall
Referat fra klubbmøte 19. juni 2023
Blant våre medlemmer fins kvinner og menn som kan holde
foredrag om nær sagt hva det skal være. Denne gang hadde programkomiteen
plukket ut Kari-Anne Røisland.
Det er langt fra første gang Kari-Anne holder oss i ånde, og
ofte har det med trebåter å gjøre. Men ikke denne gangen. Kari-Anne har nemlig
gjennom årene skaffet seg kompetanse på bedriftsutvikling - særlig innen hotell
og reiseliv - og da gjerne med vekt på rekruttering. Kveldens tema var altså
rekruttering, med den mystiske undertittel uten
nedside. Kari-Anne åpnet med å si at akkurat hva som lå i den formuleringen, ante hun ikke. Så
derfor la hun i stedet i vei med noen konkrete eksempler fra prosesser hun har
deltatt i.
Hun startet med Picomed.
Der har de en pågående prosess for å rekruttere ny salgskraft. Jeg fikk ikke
helt tak i om det gjaldt én eller flere stillinger, men i alle fall trengte de
ny salgsleder eller salgssjef. Kari-Anne beskrev hvordan en slik prosess
startes opp og drives gjennom fram til ansettelse - helst av rett person. Og dette
er Kari-Annes mantra; det handler om den menneskelige faktor. Det hjelper ikke
hvor mange mastergrader en har på CV'en hvis personen ikke glir inn i
bedriftens miljø og kultur. Uten å gjenta detaljer fikk vi et innblikk i
hvordan man griper det hele an. Punkt én er å se hvilke ressurser bedriften rår
over. Kanskje fins det muligheter for en viss omrokering før man går til det
skritt å ansette nye folk. Mange bedrifter har opplevd at feilansettelse kan
bli en kostbar affære.
Kari-Anne snakket videre om utlysning og søknadsprosess, om
analyseverktøy og intervjumetoder, før hun gikk over til eksempel nr. 2 -
Choice-kjedens nye flaggskip Sommero på
Solli plass i Oslo. Som er et helt annet case enn Picomed, ikke bare på grunn
av størrelsen (Sommero har 320 ansatte), men fordi hotellet bygges opp fra
scratch - ikke bare fysisk, men alle funksjoner og dermed mennesker skal på
plass og starte opp samtidig. Og alle skal helst ha opplæring før dørene åpnes
og sengene res opp. Hotellet åpnet 1. september i fjor med et inntektsbudsjett
på 17 millioner den første måneden. Da september var gått, sto det 30 millioner
på kassaapparatet. Ikke at Petter Stordalen gren på nesen av det, men de som
jobbet der var aldeles utslitt. Hotellet var jo bemannet basert på en prognose som
doblet seg! Og suksessen har fortsatt, Sommero har virkelig truffet noe i
markedet.
Siste eksempel som Kari-Anne dro fram gjelder Det lille
Hotels nye satsing, Tollboden. Her
var det om å gjøre å skaffe kjøkkenpersonale i verdensklasse, og da må man ut i
den store verden og rekruttere. Og der ute fins det mennesker som ønsker en
unik opplevelse, selv om de kanskje har en kremjobb i New York eller på Bali.
Og de tilhører en eksklusiv klubb av sesongarbeidere som enten alene eller i
flokk søker nye utfordringer hele tiden. De som kokkelerer på Tollboden i
sommer kommer neppe til å overvintre i Risør. Når sesongen her er på hell, kan
de være på vei til nye eventyr.
Det kom mange spørsmål fra salen, og Kari-Anne svarte på
alle. Også hvorfor Petter Stordalen har valg Strawberry som nytt navn på konsernet. Det er fordi han nå er stor
nok til å la Choice seile sin egen sjø, mens han driver sine hoteller i
Skandinavia videre uten begrensende franchiseavtaler.
Nok en kveld til å bli klok av i Kirkegata 1.
Skrevet av Johan Songe
19. juni 2023