Bedriftsbesøk hos Resolve 27. mars 2023
8. februar 2019 antas å være den mest hektiske dagen i
bedriftens historie. Da Anne Hudalen ble vekket på natta og fikk beskjed om at
bygget på Akland sto i full fyr, var det mange tanker som raste gjennom Annes
hode. De fleste dreide seg om "hvordan skal vi holde i gang virksomheten
vår"? Dette har Anne fortalt utførlig om på Rotarymøtet 17. februar 2020,
like før pandemien slo inn over oss. Et fyldig referat fra møtet er å finne i
arkivet. Da det nye bygget på Akland sto
ferdig mars samme år, var planen å holde åpent hus for alle som var interessert
- inklusiv klubbens medlemmer. Jeg må i skrivende stund innrømme at jeg er
usikker på om arrangementet noen gang ble holdt, men i alle fall fikk klubben
nå til et ordentlig bedriftsbesøk, og det var det mange som satte pris på. Jeg
talte 18 stk da Anne ønsket velkommen.
Siden vi som sagt har fått en muntlig redegjørelse for alt
rundt brannen og arbeidet i tiden etterpå, går jeg ikke inn på detaljer rundt
de hendelsene - selv om alt ble behørig omtalt ved vårt besøk. Det var ikke
minst grunnlag for noen av de mange spørsmål Anne måtte svare på under rundturen.
Men først fikk vi se fasilitetene i 2. etasje - der Annes hjørnekontor med
utsikt til det meste i nærområdet - kanskje var det som fikk flest
anerkjennende nikk. Så bar det inn til møterommet der nytrukket kaffe og Annes
hjemmebakte kanelsnurrer fikk bein å gå på. Anne dro gjennom historien etter
brannen og orienterte om byggeprosessen og om situasjonen og fremtidsutsiktene.
Når det gjelder bygget er det liten tvil om at det er ført opp etter nøye
analyse av behov og særlig vekt på pratisk tilrettelegging. Bare en liten
detalj som at biler med skitten last kjører inn i den ene enden av bygget og
losser sine varer i et område der både grovsortering og klargjøring for rens i
de enorme vaskemaskinene kan finne sted, før bilene kjører videre til det rene
området og laster inn ferdigvaskede produkter og annet som skal ut til ventende
kunder - for til sist å forlate bygget i den andre enden. Smart!
I presentasjonen Anne holdt mens vi gumlet kanelsnurrer, fikk vi
også vite at Resolve i 2022 ble tildelt Gjensidige og Polygon Norges pris for
beste Polygonregion i Norge for 2022. Ikke dårlig, Anne! Polygon AS er en del av Polygon Group, som er
den globale eksperten innen skadebegrensning. De forebygger, kontrollerer og
begrenser effekten av vann, brann og klima. De tilbyr både standardiserte og
skreddersydde løsninger innen skadebegrensning til en rekke ulike kundetyper –
fra privatpersoner til store private og offentlige selskaper. Polygon har
eksistert i 60 år og arbeider i 16 land. Resolve har vært Polygon-tilknyttet
siden sin spede start i 1987 og anses nok for å være en veteran, de også. Og
som sagt blant de beste.
På rundturen fikk vi med egne øyne se
hvilken logistikk som styrer virksomheten Jeg har allerede nevnt transporten. I
tillegg kommer de avanserte maskinene og deres transportsystem som er så automatisert at det ligner science
fiction. Og overalt hersket en orden og et system som kunne gjøre enhver
husøkonom misunnelig. Ferdigrenset tøy lå med tellekant i hyllene! Og matter lå
i rørhyller omtrent som et insekthotell, med nummer og koder for hvilken butikk
eller virksomhet de tilhører. Her kan sjåførene nærmest i blinde plukke med seg
de matter som skal være med på deres rute i Agder og Telemark, som er
hovednedslaget for Resolve.
Virksomheten ved Resolve er allsidig.
Mye av arbeidet foregår ute hos kundene, dvs. der hvor skaden har skjedd. Etter
en brann- eller vannskade er det mye som skal vaskes og rengjøres. Men det kan
også være skader som skal repareres. Og da stiller Resolve med egne håndverkere
etter at skaden er taksert og forsikringsselskapet har gitt klarsignal til
gjenoppbygging og gjenoppretting, eller i verste fall riving og nybygg. Resolve
er med på hele prosessen, og når alt er på plass legger de på nytt sengetøy og
dekker bordet for en hyggelig aftens, om det er noe kunden ønsker. Det fører
for langt å nevne alle virksomhetsområder, men alminnelig husvask er også et
tilbud. I tillegg til rens av takrenner og rengjøring av lufteanlegg, som i
følge Anne noen ganger er så gjengrodd at bedriften er tjent med å slå av
anlegget. Det gir renere luft enn å "filtrere" den i en nærmest tett
luftekanal.
Som dere ser av bildene, Anne var
engasjert omviser. Vi var interesserte - og spørrelystne - tilhørere. Og våre
seniorer godkjente alt fra A til Å. En artig kveld på Akland.
Skrevet av Johan Songe 13. april 2023