Web Analytics

Bedriftsbesøk hos Resolve 27. mars 2023

8. februar 2019 antas å være den mest hektiske dagen i bedriftens historie. Da Anne Hudalen ble vekket på natta og fikk beskjed om at bygget på Akland sto i full fyr, var det mange tanker som raste gjennom Annes hode. De fleste dreide seg om "hvordan skal vi holde i gang virksomheten vår"? Dette har Anne fortalt utførlig om på Rotarymøtet 17. februar 2020, like før pandemien slo inn over oss. Et fyldig referat fra møtet er å finne i arkivet. Da  det nye bygget på Akland sto ferdig mars samme år, var planen å holde åpent hus for alle som var interessert - inklusiv klubbens medlemmer. Jeg må i skrivende stund innrømme at jeg er usikker på om arrangementet noen gang ble holdt, men i alle fall fikk klubben nå til et ordentlig bedriftsbesøk, og det var det mange som satte pris på. Jeg talte 18 stk da Anne ønsket velkommen.

Siden vi som sagt har fått en muntlig redegjørelse for alt rundt brannen og arbeidet i tiden etterpå, går jeg ikke inn på detaljer rundt de hendelsene - selv om alt ble behørig omtalt ved vårt besøk. Det var ikke minst grunnlag for noen av de mange spørsmål Anne måtte svare på under rundturen. Men først fikk vi se fasilitetene i 2. etasje - der Annes hjørnekontor med utsikt til det meste i nærområdet - kanskje var det som fikk flest anerkjennende nikk. Så bar det inn til møterommet der nytrukket kaffe og Annes hjemmebakte kanelsnurrer fikk bein å gå på. Anne dro gjennom historien etter brannen og orienterte om byggeprosessen og om situasjonen og fremtidsutsiktene. Når det gjelder bygget er det liten tvil om at det er ført opp etter nøye analyse av behov og særlig vekt på pratisk tilrettelegging. Bare en liten detalj som at biler med skitten last kjører inn i den ene enden av bygget og losser sine varer i et område der både grovsortering og klargjøring for rens i de enorme vaskemaskinene kan finne sted, før bilene kjører videre til det rene området og laster inn ferdigvaskede produkter og annet som skal ut til ventende kunder - for til sist å forlate bygget i den andre enden. Smart!

I presentasjonen Anne holdt mens vi gumlet kanelsnurrer, fikk vi også vite at Resolve i 2022 ble tildelt Gjensidige og Polygon Norges pris for beste Polygonregion i Norge for 2022. Ikke dårlig, Anne! Polygon AS er en del av Polygon Group, som er den globale eksperten innen skadebegrensning. De forebygger, kontrollerer og begrenser effekten av vann, brann og klima. De tilbyr både standardiserte og skreddersydde løsninger innen skadebegrensning til en rekke ulike kundetyper – fra privatpersoner til store private og offentlige selskaper. Polygon har eksistert i 60 år og arbeider i 16 land. Resolve har vært Polygon-tilknyttet siden sin spede start i 1987 og anses nok for å være en veteran, de også. Og som sagt blant de beste.

På rundturen fikk vi med egne øyne se hvilken logistikk som styrer virksomheten Jeg har allerede nevnt transporten. I tillegg kommer de avanserte maskinene og deres transportsystem  som er så automatisert at det ligner science fiction. Og overalt hersket en orden og et system som kunne gjøre enhver husøkonom misunnelig. Ferdigrenset tøy lå med tellekant i hyllene! Og matter lå i rørhyller omtrent som et insekthotell, med nummer og koder for hvilken butikk eller virksomhet de tilhører. Her kan sjåførene nærmest i blinde plukke med seg de matter som skal være med på deres rute i Agder og Telemark, som er hovednedslaget for Resolve.

 

Virksomheten ved Resolve er allsidig. Mye av arbeidet foregår ute hos kundene, dvs. der hvor skaden har skjedd. Etter en brann- eller vannskade er det mye som skal vaskes og rengjøres. Men det kan også være skader som skal repareres. Og da stiller Resolve med egne håndverkere etter at skaden er taksert og forsikringsselskapet har gitt klarsignal til gjenoppbygging og gjenoppretting, eller i verste fall riving og nybygg. Resolve er med på hele prosessen, og når alt er på plass legger de på nytt sengetøy og dekker bordet for en hyggelig aftens, om det er noe kunden ønsker. Det fører for langt å nevne alle virksomhetsområder, men alminnelig husvask er også et tilbud. I tillegg til rens av takrenner og rengjøring av lufteanlegg, som i følge Anne noen ganger er så gjengrodd at bedriften er tjent med å slå av anlegget. Det gir renere luft enn å "filtrere" den i en nærmest tett luftekanal.

Som dere ser av bildene, Anne var engasjert omviser. Vi var interesserte - og spørrelystne - tilhørere. Og våre seniorer godkjente alt fra A til Å. En artig kveld på Akland.

Skrevet av Johan Songe 13. april 2023