Referat fra klubbmøtet
25. september 2017
Risør rotaryklubbs
programkomité viser gang på gang at de er aktuelle i sine forslag til
foredrag. Så også denne mandagen da RTA - Risør og Tvedestrand Avfallsselskap -
ved sin leder Tor Georg Hagane, redegjorde for hvordan kommunene i Østre Agder
håndterer sitt avfall. Og la det med en gang være sagt; vi er heldige som har
et interkommunalt avfallsselskap som selv sørger for å hente det vi legger i
dunkene. Siste eksempel på det motsatte er RenoNordens konkurs som setter 150
kommuner i ei skikkelig knipe.
Hva og hvem er så
RTA? Selskapet som betjener kommunene Gjerstad, Risør, Tvedestrand og
Vegårshei feiret sin 20-årsdag i mars i år. Til sammen bor det ca. 17.500
personer i området. Disse er fordelt på 8.000 helårs-abonnenter. I tillegg
kommer 4.400 hytte-abonnenter der antall brukere varierer gjennom året. Men en
liten indikasjon ser vi når RTA kan opplyse at det i en normal måned hentes inn
ca. 300 tonn avfall, mens mengden i juli er det tredobbelte! I de fire
kommunene er det mange med private septiktanker. Nærmere bestemt 3.500 slam-abonnenter.
Årlig tømmes ca. 800.000 dunker. Av disse blir ca. 1/3 tømt av de
"helautomatiske" søppelbilene der sjåføren kan hekte dunken fra
førersetet og ingen lenger løper til og fra og løfter på seg brokk og andre
plager.
Flere tall Alt i
alt tar RTA imot ca. 13.000 tonn avfall hvert år. Det avvannes ca. 10.000 m3
septikslam. Selskapet har en omsetning på ca. 46 mill. kroner fordelt på 25
årsverk. Av samlet omsetning utgjør husholdningene 33 millioner, slam fem og
næring åtte millioner. Den langsiktige gjelden er på ca. 21 millioner og det
investeres årlig 8-9 millioner. Biler blir stort sett leaset, og et nitidig
vedlikehold får bilene til å holde ca. syv år. Snitt i bransjen er fem.
Interkommunalt
samarbeid er som sagt grunnsteinen i RTA. Selskapet ble i 2006 samlokalisert på Hestemyr. RTA eier selv
deponiet der og i tillegg deponiet på Grenstøl i Tvedestrand. Hagane fortalte
at det under planleggingen av ny E18 oppsto håp om at Grenstøl ville forsvinne
i suget, men så ble traseen lagt om, og RTA må fortsatt ta vare på deponiet
der. Ellers blir det meste av avfallet kjørt bort til aktører i inn- og utland
som viderebehandler avfallet etter forretningsmessige prinsipper. Som eksempel
nevnte han at restavfallet stort sett havner hos Returkraft i Kristiansand, et
selskap der RTA ble medeier i 2008 og med sin 8 % eierandel er tredje største
eier. Hagane slo også frampå med forslag om en guidet tur til nettopp
Returkraft, noe han mente kunne interessere mange.
Strategi Styret
er opptatt av at RTA skal være konkurransedyktig i den forstand at brukernes
gebyr skal ligge på gjennomsnitt eller under bransjens, uten at de går på
akkord med kvaliteten. Den skal ivaretas med nærhet og kunnskap om brukerne i
lokalmiljøet og ved å opptre ryddig og stor grad av lydhørhet overfor så vel
eiere som brukere. Selskapet skal med andre ord opptre forretningsmessig og med
samfunnsansvar. Det siste skjønner vi svært godt betydningen av når vi ser
bilder fra Napoli og andre søreuropeiske byer der mafiaen setter dagsorden,
også for søppelhåndteringen.
Fremtidens
avfallspolitikk ble det også en snutt om. EU og andre organer er opptatt av
at mengden restavfall skal ned. Da trengs det ulike tiltak der alt fra økte
miljøavgifter på emballasje til bevisstgjøring av forbrukerne teller. Konkret
vil arbeidet med nedgravde dunker bli forsert. Noen kommuner er kommet langt. For
eksempel har Tvedestrand allerede syv stasjoner i byens sentrum, mens Risør
fortsatt har en vei å gå. Men arbeidet er i gang, kunne Hagane forsikre. På
spørsmål om avstand til slike stasjoner, svarte han at det ideelt er snakk om
maks 100 meter, men at lokale forhold kan gjøre dette utfordrende. For å
betjene hyttefolket bedre blir det i økende fart satt opp søppelbuer på
sentrale steder - etter modell av de vi har sett i fjellheimen de senere år.
Dette skal erstatte bruken av containere som blir brukt til alt fra ordinært
forbruksavfall til bygnings- og industriavfall, utslitte møbler og annet
husgeråd.
Avslutningsvis gjentok
Hagane RTA sine leveregler om nærhet og omstillingsevne - til beste for alle.